donderdag 6 januari 2011

Persbericht Facebook-cybercriminaliteit

Heej Bloggers. Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven, zo luidt de leus, maar of je baas daar blij mee is? Lees het onderstaande ANP persbericht.
DEN HAAG (ANP) – Werknemers die onder werktijd 'social media' websites, zoals Facebook, bezoeken, stellen de bedrijfsnetwerken bloot aan virussen en andere gevaarlijke software. Cybercriminelen stelen daarmee grote hoeveelheden bedrijfs- en persoonsgegevens voor eigen gewin. Dat is woensdag gebleken na onderzoek van de Europese politieorganisatie Europol naar georganiseerde cybercriminaliteit.
Europol baseert zijn bevindingen op onderzoek naar het gebruik van internet in de VS, waar het volgens de organisatie algemeen geaccepteerd is om onder werktijd Facebook en soortgelijke sites te bezoeken. Ruim 30 procent van de midden- en kleinbedrijven zou via dat soort sites geïnfecteerd zijn met schadelijke software en 35 procent van die bedrijven liep financiële schade op.

2 opmerkingen:

  1. Ai! Ik stel voor dat gelijk alle deuren worden dichtgetimmerd en dat er houten platen voor de ramen komen! :-)
    Maar ik neem aan dat met bepaalde voorzorgsmaatregelen dit soort bedreigingen kunnen worden beperkt? Puur en alleen Faceboek bezoeken met een PC met goede firewall en updates van de virusscanner e.d. moet toch kunnen denk ik. Zou het komen via eventuele uitwissingen? Maar ja. Ik ben benieuwd of Facebook dan ook hier aan bod komt bij 23 archiefdingen en wat er dan over wordt gezegd. Of juist niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk wel Wouter, in ding 17 om precies te zijn, dus je hebt nog even de tijd om je ramen en deuren dicht te timmeren! En bij deze cursus is het aan jou om er iets over te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen